• 09-7407840
  • herzelaw5@gmail.com
  • ראשון-חמישי: 9:00-18:30
Menu

זהירות אופניים חשמליים

האופניים החשמליים הפכו זה מכבר למכת מדינה. השימוש באופניים החשמליים גדל מאוד בשנים האחרונות ואיתם גם כמות הנפגעים. בשנת 2017 נהרגו בישראל 16 בני אדם ומאות נפצעו בדרגות חומרה שונות בישראל, רובם של הנפגעים הם בני נוער .   

אופניים חשמליים הם אופניים הממונעים  באמצעות מנוע חשמלי קטן המקבל את כוחו מסוללה חשמלית. אופניים חשמליים הם למעשה " אופנוע קטן " ההבדל הוא במהירות הנסיעה ובהספק המנוע שהוא בין 180 ל 500 ואט ( התקן הישראלי 250 ואט ), מהירות הנסיעה של האופניים החשמליים הינם בין 20 ל 25 קמ"ש .האופניים החשמליים מהווים אמצעי תעבורה נוח זול ויעיל גם למוגבלים בניידות ובעלי כושר גופני לקוי.     הפופולריות של האופניים החשמליים נעוץ גם באפשרות לנסוע למרחקים גדולים, במהירות וכמעט ללא מאמץ, ובעיקר ונוכח העובדה שהאופניים החשמליים אינם מוכרים ככלי רכב בהתאם לחוק, לכן אין צורך ברישיון ואין חובה לעשות ביטוח  כדי לרכב עליהם, דבר שהפך אותם לפופולריים מאוד בקרב בני הנוער .                                                                                                                       

אך אליה וקוץ בה העובדה שאין צורך ברישיון ובביטוח הופכת את המשתמשים בהם לבעייתית ומסוכנת ועל כך יעידו כאמור הנפגעים הרבים .  אמנם הרכיבה המותרת הינה מגיל 16 ורק על שבילי אופניים וכבישים וחבישת קסדה  אך בני הנוער רבים מתחילים לרכב לפני גיל 16, וללא כל ניסיון והכרת חוקי התעבורה, הם   רוכבים על מדרכות ומעברי חצייה פוגעים בהולכי רגל ונפגעים ע"י כלי רכב , הפגיעות הן קשות נוכח העובדה כי גופם של הרוכבים חשוף כולו לפגיעות גופניות.  

 טוב יעשו רשויות המדינה המתאימות אם יפעלו להגדיר בחוק את האופניים החשמליים כרכב מנועי ולחייב את  רוכבי האופניים החשמלים בהוצאת רישיון נהיגה ובעריכת ביטוח חובה . טוב יעשו רוכבי האופניים החשמליים אם יעשו לעצמם ביטוח מתאים שיתן להם כיסוי ביטוחי לכל צרה שלא תבוא .

תאונת דרכים עם אופניים חשמליים –  מאחר והחוק אינו מכיר באופניים החשמליים כרכב מנועי הרי תאונה שבה נפגע הולך רגל ע"י אופניים חשמליים, תאונה זו  לא תיחשב  כתאונת דרכים והנפגע לא יוכל לתבוע את הרוכב העל פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים . במקרה כזה הולך הרגל הנפגע יוכל לתבוע את הפוגע – הרוכב על פי דיני הנזיקין הרגילים ומאחר ובמקרה זה, לרוב אין לרוכב ביטוח מתאים הרי שהוא בבעיה רצינית לשלם פיצויים לנפגע. הולך הרגל יוכל  אף לתבוע את הביטוח הלאומי .

במקרה שבו הנפגע הוא תלמיד ( בין בהיותו הולך רגל או הרוכב עצמו ), הרי שהוא מבוטח בביטוח תאונות אישיות של תלמידים, בהם מבוטחים כל תלמידי ישראל 24 ש' ביממה ואז ניתן לתבוע בגין נזקי הגוף שנגרמו את חב' הביטוח המבטחת כת כלל התלמידים.  

אם רוכב האופניים החשמליים נפגע ע"י רכב, אזי כן מדובר בתאונת דרכים והנפגע יפוצה ע"י חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב הפוגע זאת בהתאם  לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ויודגש כי לא משנה ואין זה רילבנטי מי אשם בתאונת הדרכים, רוכב האופניים החשמליים או נהג הרכב .   

במקרה שבו רוכב אופניים חשמליים נפגע ממפגע כגון עקב בור שהיה בכביש או בשביל האופניים  ניתן לתבוע את העיריה בתחומה אירעה התאונה ,שהיא האחראית לתקינות הכביש או השביל  .

רוכב אופניים חשמליים שנפגע בדרך לעבודה , התאונה תיחשב כתאונת עבודה לכל דבר וענין.

פנו אלינו:

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן